Hoe het begon - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Thijs Peterkamp - WaarBenJij.nu Hoe het begon - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Thijs Peterkamp - WaarBenJij.nu

Hoe het begon

Door: Thijs

Blijf op de hoogte en volg Thijs

25 Juli 2009 | Nederland, Nijmegen

Zo zit je midden in de drukte van de Vierdaagsefeesten en kijk je stiekem al uit naar de vrije periode daarna, en zo besef je dat je dan absoluut niks te doen hebt.

---

Maandagavond zijn we na het werk met een aantal collega's nog wat gaan drinken op de Waalkade. Ik had het met Kim over wanneer we nog moesten werken deze week. Zelf zou ik nog elke avond om 17 uur op moeten komen draven, ook de zaterdag na de feesten (vanavond dus). Morgen/zondag gaan we grote schoonmaak houden, dus dan ben ik weer lekker bezig. Maar maandag heb ik vakantie, want dan zit Staps dicht.
"Wat ga je dan doen?" vroeg Kim me. Nou, ik had geen enkel idee wat te doen, maar we hebben het er verder niet over gehad. Toen ik later thuis kwam spookte de vraag nog steeds door m'n hoofd en het idee kwam in me op om eens impulsief ergens heen te gaan. Dat leek me wel wat; zomaar een paar dagen naar een of andere stad.


-- Intermezzo --
Ik bel net even naar Staps om te vragen of ik mee kan eten voordat ik ga werken, maar blijkbaar is het niet meer de moeite om open te gaan vanavond, dus heb ik toch nog een extra dag vrij. We gaan straks lekker uit eten.
-- Einde intermezzo --


Op de websites van een aantal reisbureau's kijk ik naar mijn opties in de week die eraan zit te komen, maar de meeste bestemmingen doen me niet zoveel. Ik wil wel ergens heen waar ik nog niet ben geweest, dus Londen en Berlijn vallen al af. Nu valt daar nog genoeg te zien, maar ik heb behoefte aan iets nieuws. Dus ik kijk naar Portugal, Spanje, Griekenland en Turkije. Oost Europa? Scandinavië? Nee, allemaal niet zo'n zin in. Verder weg misschien? Dat zou wel super leuk zijn natuurlijk.

Ik zie Egypte voorbij komen en ben meteen enthousiast. Hoe vet zou het zijn om 'eventjes' naar Egypte te gaan om piramides te bekijken? Ik wordt steeds enthousiaster en ga eens kijken naar vluchten, locaties, hotels, etc. Ik zie het al helemaal voor me! Maar dan besef ik me ineens dat ik daar een paspoort voor nodig heb. Tja, dat krijg ik natuurlijk nooit op tijd rond... Misschien toch maar binnen de EU blijven. Het is diep in de nacht en de volgende dag (dinsdag) moet ik weer gewoon werken, dus ik kijk morgen wel verder.

---

Dinsdagmiddag vertel ik Jolanda over mijn spontane plan dat toch niet helemaal door kan gaan, maar ze wijst me erop dat ik een paspoort ook versneld aan kan vragen. Geweldig! Even later is daar al de volgende tegenslag: een visum. Deze heb je nodig als je naar Egypte gaat en ik weet dat het regelen van een visum erg lang kan duren. Balen!

Gelukkig heb ik niet meteen de handdoek in de ring gegooid. Ik lees online dat je als toerist ter plaatse een visum kan krijgen. De genoemde prijzen variëren van 15 tot 20 euro, dus dat valt nog wel mee.

Die nacht na het werk meteen een afspraak bij de gemeentewinkel maken. Het is officieel al woensdag, dus ik kan er pas donderdag terecht. Geen probleem. Of de rest van het plan doorgaat hoeft ook niet zeker te zijn, dat paspoort kan ik eventueel volgend jaar ook nog gebruiken.

---

Op woensdag doe ik niet zoveel. Zolang het paspoort er niet is, heb ik geen zekerheid en kan ik maar beter niets vastleggen. Ik lees nog wat dingen op internet en probeer het lijstje van dinsdag af te werken. Ik moet o.a. de GGD bellen over inentingen, want dat kan nu niet meer. Die moet je immers op tijd laten zetten.

---

Op donderdag om 9 uur opstaan (wat vroeg is dat tijdens de vierdaagse) om een paspoort aan te vragen. Onderweg regent het een beetje, maar mijn jas zuigt zich snel vol en zonder paraplu wil dat nog aardig lukken ook. Op de terugweg besluit ik bij Staps op te drogen met een kop koffie.

Tweeënhalf uur later ben ik bijna droog en ga ik een paraplu scoren. Bij de V&D vind ik wat ik zoek en ik koop meteen maar een nieuwe katoenen lange broek voor op reis. Bij de boekenafdeling vis ik een Lonely Planet over Egypte uit het schap en kan het niet laten om nog even bij de dvd's te neuzen. M'n zonnebrandcrème is bijna op, dus bij het Kruidvat een nieuw flesje gehaald en meteen een insectenwerend middel met DEET, zoals aangeraden op tal van websites.

Het voordeel van vroeg opstaan is wel dat je een heleboel kan doen op een dag. Ook al ben je moe, je voelt je best fit. Dus ik bel GGD Nijmegen, want ik heb ondertussen gelezen dat ook op korte termijn het verstandig is om je te laten vaccineren. Ik hoef dus niet meer naar de risico's te vragen en daar mijn reis van af te laten hangen. Maar ja, zoals de meeste winkels en bedrijven in Nijmegen is ook de GGD dicht op vrijdag i.v.m. de intocht van de vierdaagse. Gelukkig kan ik op maandagmorgen in alle vroegte terecht voor twee prikkies die niet voor een prikkie blijken te zijn. Hoewel, ik wist eigenlijk wel dat dat prijzig kan zijn.

Ik wil ontspannen op vakantie, dus ik boek een directe vlucht. Een paar dagen geleden waren de vluchten met overstappen goedkoper dan de enige directe vlucht (met KLM), maar nu is dat de goedkoopste optie. Komt dat even goed uit. De optie om meteen een verzekering af te sluiten pluis ik even uit. De annuleringsverzekering is nuttig, maar de reisverzekering dekt geen geld, dus dat regel ik vervolgens via de bank. Kan lekker makkelijk online, dus dat is ook snel afgesloten.

Via Bookings.com heb ik een hotel in Caïro uitgezocht en ik stuur nog even een vraag via e-mail voordat ik boek. Er is snel een antwoord, dus dat komt ook goed. Nu heb ik dus alles geregeld. Wat een heerlijk vooruitzicht!

---

Op vrijdag boek ik het hotel. Dat had ik misschien eerder kunnen doen, maar last-minute is last-minute. Ik zoek bij Telfort nog even naar voordeelnetwerken, maar die hebben ze niet in Egypte. Bij elk netwerk is het € 2,00 per minuut. Dat scheelt weer opletten. Niet dat ik van plan ben te gaan bellen, maar je weet maar nooit.

---

Nu is het zaterdag en hoef ik eigenlijk niets meer te doen. Ik heb de bevestiging van het hotel gekregen. Ze halen me op van het vliegveld, dus ik hoef niet midden in de nacht (ik kom om 2 uur aan) moeilijk te gaan doen met taxi's. Dadelijk nog even m'n voicemail uitzetten en bij een pinautomaat m'n creditcard activeren.

Maandag wordt een lange dag, want ik moet om 8.05 uur bij de GGD zijn, daarna naar de gemeentewinkel om m'n nieuwe paspoort op te halen en 's avonds vanuit Amsterdam vertrekken. Dan kan ik mooi 's middags nog even wat versnaperingen voor onderweg kopen.

Ik heb er zin in!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thijs

Omdat iedereen om me heen op reis naar het buitenland lijkt te gaan en ik daar natuurlijk erg jaloers van wordt, heb ik ook maar een profiel op deze site aangemaakt. Op dit moment heb ik alleen een vakantie naar Hongarije gepland staan, maar ik heb begrepen dat ik ook in het verleden gemaakte reizen kan toevoegen. Daarnaast weet je natuurlijk nooit wat de toekomst brengt...

Actief sinds 16 Juni 2009
Verslag gelezen: 177
Totaal aantal bezoekers 9810

Voorgaande reizen:

06 September 2010 - 10 September 2010

Weekje Baltische staten

09 Augustus 2009 - 17 Augustus 2009

Sziget Festival

27 Juli 2009 - 31 Juli 2009

Midweek Caïro

02 Augustus 2004 - 17 Augustus 2004

Sziget Festival

Landen bezocht: