Dag 8 Sziget Festival en doorreis - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Thijs Peterkamp - WaarBenJij.nu Dag 8 Sziget Festival en doorreis - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Thijs Peterkamp - WaarBenJij.nu

Dag 8 Sziget Festival en doorreis

Door: Thijs

Blijf op de hoogte en volg Thijs

11 Augustus 2004 | Hongarije, Boedapest

Vandaag is de vertrekdag: we moeten weg. Of toch niet? De Duitsers hiernaast blijven nog een nachtje. Ruben en Thijs zijn gister bij de infotent wezen navragen of wij ook gewoon een nachtje konden blijven. De jongen die ons 'hielp' had er duidelijk niet zoveel verstand van. Om 12:00 zou het water en elektrisch worden afgesloten en je kon in principe gewoon blijven staan. Wel werd alles afgebroken en opgeruimd/schoon gemaakt, dus dan zou je in de weg staan. Genoeg informatie voor ons; gewoon blijven staan. Dan zouden we mooi 's avonds nog Boedapest in kunnen gaan.

Dinsdag voor middernacht. Sander en Vincent worden gevraagd om te helpen duwen als de buren met het busje naast ons weg gaan. "Hoe laat dan?" Pas om twaalf uur. Beide gaan uit van twaalf uur 's middags, maar zij bedoelden twaalf uur 's nachts. De eersten vertrokken dus al erg vroeg.

+/- 09:30 - Woensdagochtend ontbijt halen bij de bakker was er niet meer bij. "Is de bakker al dicht? Of is het op?" "Welke bakker?" Die was al helemaal weg. De luxe bakker een heel eind verder was nog wel operatief. Chocoladecroisants als ontbijt is ook iet mis.

Voor 12:00 uur douchen en alle flessen en de jerrycan met water vullen. De radio staat aan, als deze uitgaat hebben we geen stroom meer... Maar het gebeurt niet. De douches worden afgesloten, maar bij de blauwe tappunten kan nog steeds water worden gehaald. Ook de radio blijft werken.

Langzaam maar zeker wordt het veld om ons heen steeds leger. We nemen afscheid van het rode busje en later van de Fortunetellers. Waar tenten, busjes, caravans en campers verdwijnen blijven bergen vuilnis achter. Hele en halve tenten, goede en kapotte klapstoelen, een afgeragde sofa, een leeg olievat, een complete partytent.

We liggen samen met de Duitsers in de schaduw van een boompje. Na een watergevechtje gaan Sander en Vincent naar de dichtstbijzijnde supermarkt buiten het eiland. Ze komen terug met een treetje halve liters Arany Azok en het avondeten. Iedereen is lam en/of moe, maar Ruben wil een eindje lopen, niemand wil mee. Thijs wil een kaars maken van waxinelichtjes. Samen met Vincent gaat hij op zoek naar een geschikte pot. Hmm, lekker, met bietjes. Die kunnen eruit en de pot wordt schoongemaakt. De partytent hadden we al toegeeigend en zorgde voor een beetje extra schaduw tegen de zon. Een stukje scheerlijn hiervan moet als lont voor de kaars dienen. De pot wordt volgestouwd met waxinelichtjes en het lont gaat erin. Een beetje vloeibaar vet erbij om op te vullen en klaar.

De Duitsers zijn ondertussen met z'n allen naar de supermarkt gegaan. Vincent gaat iemand helpen met accu-problemen en Sander gaat naar de wc. Als Ruben terugkomt van z'n wandeling is hij verbaasd Thijs alleen aan te treffen. De andere twee zijn echter gauw terug.

Na een kleine brandproef blijkt dat de kaars het niet doet want de gebruikte scheerlijn is van kunststof. Een nieuwe zoektocht wordt gestart. Ditmaal naar een fatsoenlijke scheerlijn. Gewapend met een mes, schaar en lucifers testen Sander en Thijs een aantal lijnen; niets. Dan vinden ze een touw; al beter, maar ook die smelt. Thijs spot een tafelkleedje op een geïmproviseerd tafeltje. Na de truc met het tafelkleed wordt dit op brandbaarheid getest en tot lont gebombardeerd.

De kaars is gerepareerd en Ruben heeft zichzelf bezig gehouden met speerwerpen en slagbal. Oude tentstokken en blikjes zijn prima sportattributen. Dan wordt de gespotte oliedrum erbij gehaald. "Zullen we 'm open maken, dan kunnen we er een kampvuurtje in stoken." Waarschijnlijk te veel werk. Bovendien kun je er heerlijk op drummen.

Het lijkt wel of het kabaal de verkeerde mensen aantrekt, want er komen twee Hongaren van de security onze kant op. Ze kijken alleen nog maar wat rond. Thijs besluit toch een poging te wagen het vat te openen met hamer en schroevendraaier. Als hij de hamer uit de auto pakt ziet de security dat wij bij de auto en de inmiddels al lang ingeklapte vouwwagen horen. Ze proberen hem duidelijk te maken dat we onmiddelijk moeten inpakken en wegwezen. Ruben zou ze wel eens even aanpakken, die security-mietjes. Na enig onderhandelen en een telefoontje konden we nog een nachtje blijven. De Duitsers die net terugkwamen van de winkel (eindelijk) kregen te horen wat er aan de hand was.

We besloten om toch weg te gaan.